Nápad č. 1 - Hadie oči
Pred
určitým
časom som sa pohrával s myšlienkou ako si pridať v zadnej časti pozičné
svetlá na autobus (Seat Alhambra).
Fotky of Alhambra
Po
rozobraní 3brzdového svetla som zistil pozitívnu skutočnosť, že
myšlienka nie je ďaleko od realizácie. Tento svetelný prvok (LEDky)
používajú najmä kombíky a vany, pri sedanoch si treba overiť či sú tam
LEDke. Napr. Octávka sedan má asi žiarovky, lebo plno ich má vypálené.
Kombíky a vany preto lebo vo výklopných dverách sú všetky potrebné
káble, od brzdových svetiel a aj prakovačiek (síce mono ale stačí to).
3brzdové svetlo je z LEDiek+pár odporov a ochranná dióda proti
nechcenému prepólovaniu (tá je skôr pre menej múdrych)-schéma je
jednoduchá. Vnútorné zapojenie je posektorované na LED sektory,
vyvetlenie je neskôr prečo. 3brzdové svetlo používa kocernová skupina
áut z Nemecka (nie všetky ako napr. Octavia sedan) a funguje veľmi
zaujímavo. Rozsah napájacieho napätia je od cca. 5,5V do 14,4V. Skôr ma
prekvapila spodná minimálna hranica pri ktorej svietia len krajné LEDky
a stred nie. Je to cca. okolo 5,5-6V. Pri postupnom zvyšovaní napätia
sa ku krajným LED pridávajú postupne aj stredné LEDky-hlavná časť.
Komplet celé 3brzdové svetlo svieti (plný jas) pri nominálnom
prevádzkovom napätí palubnej siete. Konštruktér tým pravdepodobne
myslel na situáciu, keď je už akumulátor takmer vybitý a treba
zabezpečiť aspoň akú-takú signalizáciu pri brzdení (napríklad pri
ťahaní nepojazdného vozidla). To je ideálne pre môj zámysel a tak som
vymyslel malú schémku, ktorá pri rozviestených parkovacích svetlách
vysvietia len okraje (svit LED je akurát) 3bzdrového svetla a pri
brzdení sa pôvodná funkcia 3brzdového svetla zachová, t.j. svieti
normálne plnou intenzitou.
Sú
dva návrhy schémy zapojenia:
1) pre menej
zručných elektrikárov
2) pre zručnejších elektrikárov
Popis
zapojenia:
Stabilizátor
má funkciu udržovať konštantné
napätie na výstupe pre LEDky v 3brzdovom svetle. V mojom vozidle je
naištalovaný bufík, ktorý keď je aktívny, palubné napätie viditeľne pláva
s frekvenciou cca. 5-8Hz (len pri voľnobežných otáčkach). Aby
som
tento efekt potlačil, vyriešil som to práve jednoduchým stabilizátorom.
Načo vymýšlať komplikovené stabiláky keď je tu hotový a za lacáka.
Použitý je typ 78L06(07), ktorý úplne postačuje. Predpokladaný odber
len krajných LEDiek je cca. do 100mA. Napätie 6V resp. 7V na stabiláku
a ešte zrazené cca. o 0,6V čo je cca. 5,4-6,4V akurát postačuje na to,
že svietia len krajné LEDky a stredné LEDky sú tmavé. Je použité
štandardné katalógové zapojenie. Na výstupe stabilizátora je v sérii
zapojená ešte jedna dióda (stačí na prúd 100mA). Funckia diódy resp. sčítacieho
člena si je myslím jasná.
Celkové náklady sú minimálne, stabilák cca.
10SKK, kondíky tak 4SKK a dióda 2SKK. To je odhad, súčiastky som mal v
šuplíku.
Inštalácia
zapojenia č.1:
-vymontovať 3brzdové svetlo (pozor na plasty a ich upevňovacie
kolíky)
-odpojiť prívodný kábel
-prerušiť + prívodný vodič do konektora 3brzdového svetla
-do prerušeného miesta naištalovať
schémy č.1
-vyskúšať a namontovať 3brzdové svetlo
Inštalácia
zapojenia č.2:
-vymontovať 3brzdové svetlo (pozor na plasty a ich upevňovacie
kolíky)
-odpojiť prívodný kábel
-rozobrať 3brzdové svetlo (pozor na plastové samodržiace západky
plastových výliskov 3brzdového svetla)
-naištalovať do vnútra 3brzdového svetla
zapojenie č.2 a vyviesť kábel pre pripojenie parkovacích svetiel
-vyskúšať a namontovať 3brzdové svetlo
Zariadenie mám už rok a slúži k plnej
spokojnosti a nikto ma kvôli tomu nevyblikal. Čiapkári sú tiež v
pohode.