© toudy 2004
 



  Obrázok-náhľad
   
  Pondelok, 11. December 2017
Sviatok má Hilda
Nápady

Nápad č. 1 - Hadie oči

Pred určitým časom som sa pohrával s myšlienkou ako si pridať v zadnej časti pozičné svetlá na autobus (Seat Alhambra).

Fotky of Alhambra
Hadie oči-zapnuté parkovačky Hadie oči-brzda+parkovačky Hadie oči-brzda+parkovačky Hadie oči-zapnuté parkovačky
Hadie oči-zapnuté parkovačky Hadie oči-zapnuté parkovačky Hadie oči-brzda+parkovačky Hadie oči-brzda+parkovačky
Hadie oči-zapnuté parkovačky

 Po rozobraní 3brzdového svetla som zistil pozitívnu skutočnosť, že myšlienka nie je ďaleko od realizácie. Tento svetelný prvok (LEDky) používajú najmä kombíky a vany, pri sedanoch si treba overiť či sú tam LEDke. Napr. Octávka sedan má asi žiarovky, lebo plno ich má vypálené. Kombíky a vany preto lebo vo výklopných dverách sú všetky potrebné káble, od brzdových svetiel a aj prakovačiek (síce mono ale stačí to). 3brzdové svetlo je z LEDiek+pár odporov a ochranná dióda proti nechcenému prepólovaniu (tá je skôr pre menej múdrych)-schéma je jednoduchá. Vnútorné zapojenie je posektorované na LED sektory, vyvetlenie je neskôr prečo. 3brzdové svetlo používa kocernová skupina áut z Nemecka (nie všetky ako napr. Octavia sedan) a funguje veľmi zaujímavo. Rozsah napájacieho napätia je od cca. 5,5V do 14,4V. Skôr ma prekvapila spodná minimálna hranica pri ktorej svietia len krajné LEDky a stred nie. Je to cca. okolo 5,5-6V. Pri postupnom zvyšovaní napätia sa ku krajným LED pridávajú postupne aj stredné LEDky-hlavná časť. Komplet celé 3brzdové svetlo svieti (plný jas) pri nominálnom prevádzkovom napätí palubnej siete. Konštruktér tým pravdepodobne myslel na situáciu, keď je už akumulátor takmer vybitý a treba zabezpečiť aspoň akú-takú signalizáciu pri brzdení (napríklad pri ťahaní nepojazdného vozidla). To je ideálne pre môj zámysel a tak som vymyslel malú schémku, ktorá pri rozviestených parkovacích svetlách vysvietia len okraje (svit LED je akurát) 3bzdrového svetla a pri brzdení sa pôvodná funkcia 3brzdového svetla zachová, t.j. svieti normálne plnou intenzitou.

 Sú dva návrhy schémy zapojenia:

1) pre menej zručných elektrikárov
2) pre zručnejších elektrikárov

Popis zapojenia:

Stabilizátor má funkciu udržovať konštantné napätie na výstupe pre LEDky v 3brzdovom svetle. V mojom vozidle je naištalovaný bufík, ktorý keď je aktívny, palubné napätie viditeľne pláva s frekvenciou cca. 5-8Hz (len pri voľnobežných otáčkach). Aby som tento efekt potlačil, vyriešil som to práve jednoduchým stabilizátorom. Načo vymýšlať komplikovené stabiláky keď je tu hotový a za lacáka. Použitý je typ 78L06(07), ktorý úplne postačuje. Predpokladaný odber len krajných LEDiek je cca. do 100mA. Napätie 6V resp. 7V na stabiláku a ešte zrazené cca. o 0,6V čo je cca. 5,4-6,4V akurát postačuje na to, že svietia len krajné LEDky a stredné LEDky sú tmavé. Je použité štandardné katalógové zapojenie. Na výstupe stabilizátora je v sérii zapojená ešte jedna dióda (stačí na prúd 100mA). Funckia diódy resp. sčítacieho člena si je myslím jasná.  
Celkové náklady sú minimálne, stabilák cca. 10SKK, kondíky tak 4SKK a dióda 2SKK. To je odhad, súčiastky som mal v šuplíku.

Inštalácia zapojenia č.1:
-vymontovať 3brzdové svetlo (pozor na plasty a ich upevňovacie kolíky)
-odpojiť prívodný kábel
-prerušiť + prívodný vodič do konektora 3brzdového svetla
-do prerušeného miesta naištalovať schémy č.1
-vyskúšať a namontovať 3brzdové svetlo

Inštalácia zapojenia č.2:
-vymontovať 3brzdové svetlo (pozor na plasty a ich upevňovacie kolíky)
-odpojiť prívodný kábel
-rozobrať 3brzdové svetlo (pozor na plastové samodržiace západky plastových výliskov 3brzdového svetla)
-naištalovať do vnútra 3brzdového svetla zapojenie č.2 a vyviesť kábel pre pripojenie parkovacích svetiel
-vyskúšať a namontovať 3brzdové svetlo


Zariadenie mám už rok a slúži k plnej spokojnosti a nikto ma kvôli tomu nevyblikal. Čiapkári sú tiež v pohode.