FX-1, 1.Red Bull Káry | hrad Devín | Bratislava | Slovensko | 17.9.2006
Devín, 17.septembra 2006
Víkend,
17.9.2006 bola na hrade Devín v BA konať zábavná akcia "Red Bull káry 2006".
Zostava
tímu FX-1 (force extreme): kapitán: Toudy (konštrukcia-nápad), ostatní členovia tímu Majo (konštrukcia, hlavný mechanik) a Milan (vodič-kaskadér) a samozrejme dievky aby prilákali okoloidúcich.
V
podstate ide o spoločenskú zábavku pod záštitou f. Red Bull. Podobné akcie sú po celom svete či už známe Red Bull letecké dni, Red Bull Air Race a iné dobrodružstvá,
niektoré vyslovene adrenalínové. Red Bull káry sú však pre bežných smrteľníkov a preto sme sa prihlásili aj my. V podstate ma Majo zlanáril. Mňa dva krát na
"volovinu" netreba nahovárať a tak už ako tím sme sa pustili do návrhu a stavby káry.
Myšlienka: Lumpy omylom vyrval strom a nevedomky zaťal aj do zvieracieho kamaráta
sekerou.
Technika: hlavná časť je z Babety. Hlavný rám z Babety sme predĺžili, sedadlo umiestnili čo najnižšie-priamo na najnižší bod pôvodného rámu. Podľa
pravidiel musí mať kára 4 kolesá čo sme vyriešili tzv. pomocnými kolieskami (... a keď už majú byť tak sme ich poriadne využili, ináč sú na dve veci) na nezávisle uchytených spodných trojuholníkových ramenách s tlmičom (Mc
Pherson, tlmič s pružinou je však uchytený tak aby boli prepojené spodné ramená navzájom-Koncepcia I) a s natáčaním v zákrute do strán podľa náklonu jazdca. Natáčanie do zákrut je také isté ako keď sme na bicykli resp. motorke. Tým pádom sa zvyšuje stabilita v zákrutách a tiež aj bezpečnosť jazdca. Ramená sú
vlastne kombináciou vlečných ramien z Lada 1500 a panhardskej tyče+použité diely zo Seat Alhambra ako napr. guľový čap riadenia a spojovacie tyčky
stabilizátora. Ďalej je pozmenené riadenie, presnejšie k pôvodnému riadeniu pribudne ďalšie tzv. tandemové (z ďalšej Babety) avšak umiestnené bližšie k vodičovi. To znamená, že riaditká sú inde ako sa natáča predné koleso. Nechceli sme ísť cestou chopper ako v OCC. Chlapci z OCC sú len skladači dielov zo škatúľ. Amatéri. Niečo podobné ako mala riadenie Jawa 350 v autoškole
za čias socíku.
Celý nosný rám (zakryté kolesá) bude navlečený do tzv. obalu imitácie stromu a za doprovodu melódie z HappyTreeFriends theme sa vydá na trať. Vodič bude oblečený ako postavička Lumpy-dementos.
Po statických testoch sme zistili, že udržať stabilitu je problém (zmenou umiestnenia sedadla čo najnižšie k zemi+tandemové riadenie). My sme zo stabilného stroja urobili úplne nestabilný stroj. Zmenili sme koncepciu tak aby bola docielená stabilita, t.j. prepojovací tlmič sme zrušili a umiestnili z každého spodného ramena tlmič do oblasti sedadla. Klasika ako McPherson.
Tým sa nám možnosti vyberania zákrut zmenšili, t.j. z "bicykla" sme spravili "auto". Nedovolilo nám to poriadne sa poriadne naklápať v zákrutách a tak lepšie (2x poriadne)
využiť odstredivú silu, ktorá pôsobí v zákrute. Koncepcia II.
V utorok 5.9.2006 sme absolvovali prvé skúšobné jazdy (GPS N48°20'28.58" E17°13'14.69") z kopca na Babe, presnejšie z heliportu (štart) do paddocku (cieľ).
Po prvej jazde sme ihneď vyrazili tlmiče z Koncepcie II a nainštalovali Koncepciu I. Okamžite sa zlepšili jazdné vlastnosti.
Zistili sme, že náš vodič vie udržať stabilitu úplne bez problémov. Dosiahli sme rýchlosť asi 50km/h (merané idúcim autom za károu). Celkovo jazdy dopadli dobre. Zatiaľ spokojnosť. Konštatujeme, že je treba vymeniť obloženie bŕzd.
Druhú testovaciu jazdu sme uskutočnili vo štvrtok 14.9.2006. Dopadla dobre až na jedno vyletenie z trate. Skrátka brzdy nestačia na taký kolos pri rýchlosti viac ako 60km/h. Ach tá babeta, babeta.
Je sobota, 16.9.2006, príjazd do paddocku. Počasie pod psa, fúka, popŕcha. Prvý dotyk s konkurenciou. Rôzne konštrukcie, niektoré by "nemali" prejsť ani 30m... K večeru sa strháva prietrž mračien, radšej káru berieme domov, do sucha aby naša kartónová karoséria nedostala na hubu.
Nedeľa, 17.9.2006, opäť príjazd do paddocku avšak s malou zmenou. Prišli aj hostesky Klaudia a Paťa. Od tejto chvíle je ťažko povedať či je naša kára alebo hostesky príťažlivejšie. Fotografi a kameramani nechávajú oči na našich hosteskách.
Prejavuje sa viac a viac so zlepšovaním počasia a nárastom zvedavcov. Po absolvovaní nevyhnutnej STK dostávame nálepku, že sme spôsobilí jazdy. Vodičský preukaz dostáva každý s tímu, asi keby náhodou si to vodič rozmyslel.
Postupne sú všetky vozidlá vytiahnuté na hradné nádvorie hradu Devín. Trať mala cca. 400m.
Prichádzajú návštevníci a nemilosrdná porota (od jedného rozhodcu sme za káru dostali ako jediný 9). Všetci majú dobrú náladu a tak o niektoré zaujímavé situácie nie je núdza (kamery a foťáky). Prvá kára štartuje okolo 13:30, my asi tak 14:50. Krátke spovede moderátorov, scénka a ideme na štart.
Kára sa rúti, zrýchľuje, potom na brzdy,...kolízia s mantinelom, pokračujeme v jazde, rovinka, naberá rýchlosť, zasa drobná kolízia a cieľ.
Celkový čas 1 min., no nebyť dvoch kolízií tak odhadujem cca. 50-53 sekúnd. Keby, keby! Video záznam to odhalil.
Koniec pretekov a vyhlásenie výsledkov. Pre náš tým sa neušla ani jedna z prvých troch cien. Šok, sklamanie a smútok.
Záver: rád by som sa všetkým zainteresovaným poďakoval. Všetci sa zaslúžili o to aby sme čo najviac uspeli. Nabudúce budeme chytrejší.
P.S. Celkové umiestnenie tímu FX-1 je v prvej desiatka ato 9. miesto z 38 účastníkov.